
Pääkirjoitus,
toukokuu 2024
Kuva: Antti Rintala
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous esittää kirkolliskokoukselle kirkkojärjestyksen muuttamista siten, että kirkkoon tulisi kaksi rinnakkaista avioliittokäsitystä.
Minua on viehättänyt roomalaiskatolisen kirkon tyyli kirjoittaa kirkon käytäntöjä muuttaviin dokumentteihin hengellisteologinen johdanto, jossa tuodaan esille, ettei kirkko ole ”antamassa periksi” nykyajalle, vaan kuinka muutettava asia syventää ymmärrystä Jumalasta. Toivoisin, että esimerkiksi piispainkokous ja kirkolliskokous voisivat ottaa hiukan mallia äitikirkkomme tyylistä.
Jos olisin luterilaisen kirkkomme styranki (mitä onneksi en ole), tekisin avioliittoesityksen johdannosta esimerkiksi tällaisen:
Jo ilmoittaessaan itsensä palvelijalleen Moosekselle Herra Jumala teki tiettäväksi, etteivät hänen olemisensa syvyydet pala loppuun äärellisen valon loisteessa (2. Moos. 3:2 ja 3:14) ja että äärellinen ihminen on haihtuvaa Jumalan äärettömyyden rinnalla (2. Moos. 33:18-23).
Jumala ei tyhjene äärellisen todellisuuden muotoiluihin
Jumalan suuruutta on Kristuksen kirkko kutsuttu kaikkina aikoina tutkimaan ja sen tietoisuudessa kasvamaan. Kirkossa on aina tiedetty, ettei Jumala tyhjene äärellisiin ja rajallisiin ihmiselämää määrittäviin muotoiluihin, joita kuitenkin rajallisuuteen pakotettu ihmisyhteisö on aina tarvinnut yhteistyönsä ja yhteiselämänsä toteuttamiseksi.
Tietoisena tästä kirkossa on ymmärretty, ettei äärelliseen ihmiselämään kuuluvan yhteiselon yksityiskohtaista määrittelyä tule sisällyttää jumaluuteen, vaan ne kuuluvat useimmiten inhimillisen yhteisön päätettäviksi asioiksi (Tunnustuskirjat. Vähän katekismuksen liite: Avioliittoon vihkiminen). Tämä ymmärrys on kaikkina aikoina ohjannut ajatuksiamme kohti sitä tietoisuutta, että Jumalan suuruus ylittää ne äärelliset määrittelyt, joita ihmiselämä kuitenkin tässä rajallisessa ajassa vaatii.
Jumala on armossaan kasvattanut tietoisuuttamme Hänen luomistyönsä laajuudesta ja täyteydestä. Kun ihmisyhteisö on tämän tietoisuuden kasvun perusteella laajentanut käsitystämme avioliitosta, antaa tämä Kristuksen kirkolle mahdollisuuden entistä syvemmin käsittää Jumalan suuruutta ja kasvattaa ymmärrystä lähimmäisen rakkaudesta.
Kirkko tekee tämän tietoisena siitä, ettei edelleenkään kaikki rajat ylittävä Jumala tyhjene inhimillisen äärellisen todellisuuden muotoiluihin eikä aina se, mikä inhimillisessä todellisuudessa näyttää jännitteiseltä ja ristiriitaiselta, ole sitä Jumalan todellisuudessa.
Kalle Hiltunen
päätoimittaja
